Friday 15 March 2013

Senarai Semak Permohonan Permit Masuk Di Pejabat Imigresen Batu Pahat



PERMOHONAN PERMIT MASUK
Dokumen-dokumen ASAL BERIKUT SERTA SALINAN FOTOSTAT perlu dikemukakan bersama-sama semasa mengemukakan borang permohonan:-
A)      DOKUMEN PEMOHON

1.      Sijil Kelahiran
2.      Kad Pengenalan
3.      Sijil Kerakyatan
4.      Pasport/Dokumen Perjalanan Lama dan Baru 
      (Dari mula berkahwin hingga sekarang)
5.      Sijil Nikah/Daftar Perkahwinan
6.      Gambar Perkahwinan
7.      Gambar Keluarga
8.      3 keping gambar terbaru pemohon ukuran pasport 
      (latarbelakang biru)
9.      Surat bukti penceraian dengan suami / isteri sebelumnya 
      (jika berkenaan)

B)      DOKUMEN ADIK BERADIK / ANAK-ANAK

1.      Sijil Kelahiran
2.      Kad Pengenalan
3.      Pasport / Dokumen Perjalanan

C)      DOKUMEN PENAJA

1.      Sijil Kelahiran
2.      Kad Pengenalan
3.      Sijil Kerakyatan (jika ada)
4.      Pasport / Dokumen Perjalanan Lama dan Baru
5.      1 keping gambar terbaru ukuran pasport 
      (latarbelakang biru)
6.      Surat bukti penceraian dengan suami / isteri sebelumnya 
      (jika berkenaan)

D)      MAKLUMAT-MAKLUMAT TAMBAHAN

1.      Surat akuan sumpah perkahwinan masih wujud
2.      Resit wang cagaran
3.      Bil elektrik / air
Maklumat-maklumat tambahan akan diminta daripada pemohon semasa hadir di Pejabat ini jika perlu.

Thursday 14 March 2013

" WELCOME TO MALAYSIA "



BIOMETRIC PROCEDURE


  • Please make sure your passport has been endorsed by the Immigration Officer before leaving the counter.
  • Make sure your passport has sufficient validity period of 6 months prior to the expiry date of your passport.
  • Please check with embassy of Malaysia for information about visas before traveling to Malaysia. 

Wednesday 13 March 2013

SALURKAN ADUAN ANDA MENGENAI PERKARA KEIMIGRESENAN.


Bahagian Unit Penguatkuasa Cawangan Batu Pahat .


        Bahagian Unit Penguatkuasa Batu Pahat,menjalankan tugas-tugas bagi membanteras imigran haram dan sebarang pelanggaran syarat-syarat dan peraturan-peraturan imigresen di Daerah Batu Pahat dan Daerah Kluang.Oleh itu,dengan bantuan dan maklumat dari pihak awam amat di perlukan bagi membantu memudahkan pihak kami mengesan dan melakukan tindakan penguatkuasaan imigresen dengan lebih berkesan.
  
       Sehubungan itu,pihak kami telah mewujudkan pelbagai cara bagi memudahkan orang awam untuk menyalurkan aduan dan maklumat kepada pihak kami.Antaranya adalah seperti:
  1. Melalui E-Mail Rasmi Unit Penguatkuasa Batu Pahat di upkbp@yahoo.com sila sertakan Nama anda,No.Tel anda,Alamat Orang yang di Adu,Lokasi tempat yang di adu(contoh:alamat tempat OKA bekerja atau tempat tinggal) dan keterangan ringkas mengenai orang yang di adu (OKA).Sebarang aduan dan maklumat anda adalah sulit dan akan dirahsiakan. 
  2. Melalui telefon di talian 07-4341004.
  3. Hadir sendiri ke Pejabat Kami di Bahagian Unit Penguatkuasa,Aras Bawah,Bangunan Gunasama Persekutuan,Jalan Bakau Condong,83000,Batu Pahat.  
Pihak kami mengalu-alukan dan menghargai setiap kerjasama yang anda berikan kepada kami.
"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"
"TEAMWORK SUCCESS" 



PENGENALAN PEJABAT CAWANGAN BATU PAHAT


Pejabat Imigresen Cawangan Batu Pahat bertempat di Bangunan Gunasama Persekutuan,Aras Bawah,Jalan Bakau Condong,83000 Batu Pahat,Johor.Antara tugas-tugas Pejabat imigresen cawangan batu pahat adalah  seperti:

1.BAHAGIAN PASPORT DAN DOKUMEN PERJALANAN.
  •  Mengeluarkan Pasport Antarabangsa dan Pasport Berkumpulan.

2.BAHAGIAN VISA,PAS DAN PERMIT.
  •  Mengeluarkan Visa,Pas Dan Permit Masuk kepada isteri/balu dan suami kepada             warganegara Malaysia.
  •  Bahagian Visa, Pas dan Permit Masuk di Batu Pahat hanya menerima:
           i) Permohonan Pas Lawatan Sosial Jangka Panjang (PMT 16/2009)
              /(PMT 1/1990)
          ii) Permohonan Permit Masuk
         iii) Kebenaran Bekerja (PIM 31/2008)
3.BAHAGIAN UNIT PENGUATKUASA.

  •  Bahagian Unit Penguatkuasa melakukan tugas-tugas menerima Aduan Awam serta melakukan tugas- tugas Penguatkuasaan. 
  • Mencegah warga asing yang tidak diingini atau orang-orang yang gagal untuk mematuhi undang-undang imigresen daripada memasuki negara
  • Menguatkuasa Akta Imigresen 1959/63, Akta Pasport 1966 dan Peraturan-Peraturan 1963 dengan cara yang adil dan berkesan.
4.BAHAGIAN PELABUHAN BARTER TRADE.

  • Pelabuhan Barter Trade terletak di Aras 2,Bangunan Jabatan laut di Jalan Rahmat,83000,Batu Pahat Johor.
  • Melakukan urusan berkaitan hal Pintu masuk Pelabuhan dan Kapal-kapal Dagang.
5.BAHAGIAN PINTU MASUK LAUT,TERMINAL FERI MINYAK BEKU.

  • Terletak di Terminal Feri Minyak Beku,Jalan Minyak Beku,Batu Pahat.
  • Melakukan tugas-tugas pemeriksaan dokumen keluar dan masuk Perjalanan Penumpang-Penumpang Feri Dari Selat Panjang Indonesia. 
Pejabat Imigresen Batu Pahat Bahagian Pasport,visa pas dan permit dan unit penguatkuasa di Bangunan Gunasama,Beroperasi pada waktu pejabat iaitu:

  • 8.00 pagi - 5.00 petang.
  • Isnin Hingga Rabu
  • 8.00 pagi - 3.30 petang
  • Khamis
  • Jumaat dan Sabtu cuti . 
untuk sebarang pertanyaan sila hubungi di talian: 07-4341004.
atau layari portal Rasmi Jabatan Imigresen Malaysia www.imi.gov.my